Leerlingenraad

Op onze school hebben we reeds een aantal jaren een leerlingenraad.
De visie en mening van de kinderen vinden wij belangrijk bij onze (beleids-)keuzes.

Doelen voor de leerlingen in de leerlingenraad:

• Leerlingen leren nadenken over het functioneren van een school
  • Ervaring krijgen in vergaderen en het overdragen van informatie
  • Binnen de klas leren een groepsgesprek te voeren
  • Probleemoplossend leren denken
  • Kindgerichte visie binnen school creëren

Vaardigheden leerlingen in de raad:

• Kunnen luisteren en samenvatten wat er wordt gezegd
  • Sociale omgang met andere leerlingen verloopt vlot
  • Kunnen denken buiten eigen wensen
  • Oplossingsgericht denken ipv probleemversterkend

De leerlingenraad wordt gevormd door 2 leerlingen uit de leerjaren 5 t/m 8. In totaal dus 8 leerlingen. Zij worden begeleidt door 2 leerkrachten.
Iedere leerling die interesse heeft in deelname aan de leerlingenraad, mag een presentatie aan de klas geven met als onderwerpen: iets over zichzelf vertellen, waarom in de leerlingenraad en wat daarmee te willen bereiken.
De kinderen uit de betreffende groepen stemmen, anoniem, op de leerling(-en) van hun keuze.

De vergaderingen (ca. 6 maal) zijn altijd op donderdag na schooltijd en stoppen uiterlijk om 16.30 uur.

Ouders van gekozen leerlingen wordt om schriftelijke toestemming voor deelname gevraagd.

De leerlingen van de leerlingenraad hebben met elkaar 10-regels tegen pesten opgesteld.
Deze kunt u hier lezen: Anti-pestregels Leerlingenraad 2022